KRIMSKRAMS

Virkmönster – Saxfodral

Posted in Pattern by Jill on 16 oktober, 2009
Okej, det här är första gången jag delar med mig någonting. Det blir något enkelt och kul så att alla kan göra en. Jag har inte gjort mönstret, men det är otroligt gammalt mönster som var utrivet ur en jätte gammal ungersk tidning från typ sextiotalet (?) och det hittade jag hos min mormor i julas. Det är det här saxfodralet som jag har virkat tidigare. Nu har jag översatt mönstret. Varse god och lycka till!


Du behöver: En virknål i storleken 4mm. (Men du måste inte ha precis den storleken, välj själv!) Olika garnfärger.
Mönster: Gör en ring av 22 luftmaskor och virka ihop det med en fastmaska. (Titta på bild 1&2) Virka nu uppåt tio varv. Sedan minskar du varannan färgbyte = Var fjärde rad. På toppen, vid slutet, ska det vara åtta maskor totalt. Sy ihop toppen av fodralet (Titta på bild 3&4). KLART!
Hoppas du tyckte om mönstret och om du behöver hjälp med något så kommentera här nedan eller skicka ett trevligt mail till mig. Du kan även göra roliga miner på fodralet😉

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. miriam said, on 18 oktober, 2009 at 20:00

    så flott mønster,dette skal jeg prøve.Må bare gjøre litt annet først.takk

    • Jill said, on 2 april, 2010 at 13:01

      Tack!🙂

  2. Emzii said, on 19 oktober, 2009 at 20:11

    Coooliiiish

    • Jill said, on 2 april, 2010 at 13:01

      taaackiiish


Kommentera

